гъбички - микроскопско изследване

Гъбички по кожата, ноктите и космите

Гъбички по кожата, косми, нокти и лигавици са причинени от дерматофити (трихофитон, микроскорум, епидермофитон), кандида или маласесия. В най- общ аспкет дерматофитите причиняват заболяване на гладката кожа, космите и ноктите, кандидата на лигавиците и местата с оклузия (кожни гънки, гениталии), а маласесията причинява разноцветен лишей и участва в патогенезата на себорейния дерматит.

Преди дематологът да постави диагноза, стандартно прави микроскопско изследване за да докаже наличието на гъбички. От мястото на обрива настъргва малко материал (или постявя заразен косъм) на предметно стъкло, обработва препарата с разтвор на калиева основа и го оставя да престои в петри с влажна среда. При последващото наблюдение, под микроскоп могат да се различат дерматофити, кандида или маласесия.
Друг метод за изследванене е наблюдение на кожата при осветяването и с лампата на Wood. Според специфичното светене с него могат да се различат микроспорон, както и причинителят на еритразма.
Понякога материал от лезиите се засява в среда на Сабуро при 26-28 градуса за 4 седмици и растежът се оценява макроскопски (микробиологична култура).

На долните две снимки може да видите как изглеждат гъбичките под микроскоп. Представени са два микроскопски препарати на наши пациенти съответно с дерматофития на кожата – на първата снимка и дерматофития на косъм – втора снимка.

209241_610fbf21330941b48fd305b273c24809 209241_88ff3266eb95407abee8859249850a21